نکنه که بی هنر و بی رگ باشیم


نکنه که بی هنر و بی رگ باشیم

 خداوند رحمت بفرماید همه علمای اسلام را که رخت از جهان بر بسته و در خان کرم اهل بیت علیهما سلام مطنعم هستند به فرمایش علامه امینی رحمة الله علیه توجه بفرمائید.


کبوتر امام حسین علیه السلام !!!

سخن علامه امینی رحمت الله علیه؛



هر سال بعد ازماه محرم وصفر که میشد مرحوم علامه امینی خطاب به عزاداران سید الشهدا علیه السلام می فرمودند:


کبوتر بازها وقتی یه کبوتر از بازار میخرند، چند روزی بال و پرش رو می بندند، روی پشت بام خو نه بهش آب و دانه میدن، بعد چند روز بال و پرش رو باز می کنند ، و پروازش میدن، اگه اون کبوتر رفت و مجددأ برگشت روی همون پشت بام نشست، میگن هنر داره و رَگه داره ، اما اگه برنگشت و رفت، روی پشت بام کس دیگه ای نشست، میگن بی هنر وبی رگ بود !


آهای مردم آهای جوان ها ، محرم و صفر گذشت) و توی این دو ماه امام حسین(علیه السلام)  ما ها رو خرید، بال و پَر مون رو بست پیش خودش نگه داشت، در این دو ماه میهمان امام حسین(علیه السلام) بودیم و هر جا دعوتمون کردند به احترام امام حسین(علیه السلام) بود و در واقع از آب و نان امام حسین(علیه السلام) خوردیم، 


حالا بعد دو ماه بال و پر مون رو باز کرده که پرواز کنیم، نکنه که بی هنر و بی رگ باشیم، بریم روی بام کس دیگه بشینیم، نکنه نان ونمک بخوریم و نمکدون بشکنیم، بیایید به امام حسین(علیه السلام) یه قول بدیم، قول بدیم که تا ماه محرم سال دیگه فقط کبوتر امام حسین(علیه السلام) باشیم وفقط واسه اون پرواز کنیم، وفقط روی پشت بام اون بشینیم.     

گمشده بشریت

لذت_آغوش_خدا 


"گمشده بشریت"


حلاوت ایمان، گمشدۀ بزرگ زندگی بشریت هست... 

فدات بشم؛ تا بهش نرسیدی دست از تلاش بر ندار...


 آیت الله بهجت می فرمودن: مگه امکان داره کسی در مسیر خدا حرکت کنه و خدا لذّت عبادت رو بهش نچشونه؟


 اگه ما میبینیم این همه عبادت کردیم اما مزۀ ایمان رو نچشیدیم «معلومه که در مسیر درستی عبادت نکردیم...»


 عیب کار اینه که در خونۀ خدا نرفتیم. جاهای دیگه رفتیم...

عباداتمون تکبرمون رو بیشتر کرده...


آرزوهای انسان پس از مرگ

۹ تا آرزوی انسان پس از مرگ


۱- *یَا لَیْتَنِی کُنْتُ تُرَابًا*

ﺍی ﮐﺎﺵ خاک می بودم ‏

(ﺳﻮﺭة النبأ‏ء 40)


۲- *یَا لَیْتَنِی قَدَّمْتُ لِحَیَاتِی*

ﺍی ﮐﺎﺵ برای آخرت خود چیزی پیش می فرستادم ‏( ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﻔﺠﺮ 24 ‏)


۳- *یَا لَیْتَنِی لَمْ أُوتَ کِتَابِیَهْ*

ﺍی ﮐﺎﺵ نامه اعمالم به من داده نمی شد ‏(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﺤﺎﻗﺔ 25)


۴- *یَا وَیْلَتَىٰ لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِیلًا*

ﺍی ﮐﺎﺵ فلان انسان را به دوستینمیگرفتم

‏(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﻔﺮﻗﺎﻥ 28 )


۵- *یَا لَیْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولَا* 

ﺍی ﮐﺎﺵ فرمانبرداری الله

و رسولش صلی الله علیه و آله و سلم را میکردیم

‏(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻷﺣﺰﺍﺏ 66)


۶- *یَا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا* 

ﺍی ﮐﺎﺵ راه و روش رسول الله

صلی الله علیه و آله و سلم را تعقیب میکردم 

‏(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﻔﺮﻗﺎﻥ 27)


۷- *یَا لَیْتَنِی کُنتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِیمًا*

ﺍی ﮐﺎﺵ من هم با آنها می بودم حال کامیابی بزرگ حاصل میکردم .


‏(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﻨﺴﺎﺀ 73‏)



۸- *یَا لَیْتَنِی لَمْ أُشْرِکْ بِرَبِّی أَحَدًا*  

ﺍی ﮐﺎﺵ با رب خود کسی را شریک نمی گرفتم

‏(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﻜﻬﻒ 42)


۹- *یَا لَیْتَنَا نُرَدُّ وَلَا نُکَذِّبَ بِآیَاتِ رَبِّنَا وَنَکُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِین*َ 

ﺍی ﮐﺎﺵ راهی پیدا شود که دوباره به دنیا برگردیم

و نشانی های رب خود را انکار نکنیم و از جمله مومنین شویم

‏(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻷﻧﻌﺎﻡ 27)



این ها آرزوهایی‌اند که

بعد از مرگ برآورده شدن‌ انها ناممکن است

پس

 کوشش نماییم که تا در دنیا هستیم خود را اصلاح نماییم

تا در آخرت از نادمین نباشیم.

امام حسین علیه السلام

#کرامات_امام_حسین_ع 

امام حسین علیه السلام و آرزوی شهید(بسیار زیبا)


ابوریاض یکی از افسرای عراقی میگوید: 

توی جبهه جنوب مشغول نبرد با ایران بودیم که دژبانی من رو خواست وخبر کشته شدن پسرم رو بهم داد.

خیلی ناراحت شدم. رفتم سردخانه ، کارت و پلاکش رو تحویل گرفتم.

 

اونا رو چک کردم ، دیدم درسته. رفتم جسدش رو ببینم. کفن رو کنار زدم ، با تعجب توأم با خوشحالی گفتم: اشتباه شده ، اشتباه شده ، این فرزند من نیست! 


افسر ارشدی که مأمور تحویل جسد بود گفت: این چه حرفیه می زنی؟ کارت و پلاک رو قبلا چک کردیم و صحت اونها بررسی شده.

هر چی گفتم باور نکردند.کم کم نگران شدم با مقاومتم مشکلی برام پیش بیاد. 


من رو مجبور کردند که جسد را به بغداد انتقال بدم و دفنش کنم.

به ناچار جسد رو برداشتم و به سمت بغداد حرکت کردم تا توی قبرستان شهرمون به خاک بسپارم.


اما وقتی به کربلا رسیدم ، تصمیم گرفتم زحمت ادامه ی راه رو به خودم ندهم و اون جوون رو توی کربلا دفن کنم.

 چهره ی آرام و زیبای آن جوان که نمی دانستم کدام خانواده انتظار او را می کشید ، دلم را آتش زد. 


خونین و پر از زخم ، اما آرام و با شکوه آرمیده بود. او را در کربلا دفن کردم، فاتحه ای برایش خواندم و رفتم.


... سال ها از آن قضیه گذشت.بعد از جنگ فهمیدم پسرم زنده است!

اسیر شده بود و بعد از مدتی با اسرا آزاد شد. به محض بازگشتش ، ازش پرسیدم: چرا کارت و پلاکت رو به دیگری سپردی؟


پسرم گفت: من رو یه جوون بسیجی ایرانی اسیر کرد. با اصرار ازم خواست که کارت و پلاکم رو بهش بدم. حتی حاضر شد بهم پول هم بده.

 وقتی بهش دادم ، اصرار کرد که راضی باشم.

بهش گفتم در صورتی راضی ام که بگی برای چی میخوای.


 اون بسیجی گفت: من دو یا سه ساعت دیگه شهید میشم.


قراره توی کربلا در جوار مولا و اربابم حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام دفن بشم، می خوام با این کار مطمئن بشم که تا روز قیامت توی حریم بزرگترین عشقم خواهم آرمید...

 

شهید آرزو میکنه کنار اربابش حسین دفن بشه ، اونوقت جاده ی آرزوهای ما ختم میشه به پول ، ماشین ، خونه ، معشوقه زمینی ، گناه و ... 

خدایا! ما رو ببخش که مثل شهدا بین آرزوهامون،جایی برای تو باز نکردیم...


منبع:کتاب حکایت فرزندان فاطمه 1 صفحه 54


حکمت 249 نهج البلاغه

شرح و تفسیر #حکمت 249 نهج البلاغه

امام علی علیه السلام فرمودند : 

أَفْضَلُ آلاَْعْمَالِ مَا أَکْرَهْتَ نَفْسَکَ عَلَیْهِ.

برترین اعمال آن است که خود را (به زحمت) بر آن وادار کنى.


امام علیه السلام در این کلام حکیمانه به برترین اعمال اشاره کرده مى‌فرماید: 

«برترین اعمال آن است که خود را (به زحمت) بر آن وادار کنى»؛ (أَفْضَلُ آلاَْعْمَالِ مَا أَکْرَهْتَ نَفْسَکَ عَلَیْهِ). 

اشاره به این‌که، کارى است برخلاف خواسته نفس؛ مثل این‌که مى‌خواهد مالى ببخشد و نفس او به سبب علاقه به مال با آن موافق نیست، یا از ارتباط نامشروعى بپرهیزد که نفس تمایل به آن دارد و یا قدرت بر انتقام پیدا کرده ونفس تمایل به آن دارد و او از انتقام‌جویى بپرهیزد. 

در تمام این موارد که نفس انسان تمایل به فعل معروف یا ترک منکر ندارد هنگامى که افراد با ایمان در برابر خواسته نفس مقاومت کنند و آن معروف را به جا آورند و آن منکر را ترک کنند، عملى بسیار پرفضیلت انجام داده‌اند، چراکه هم کار خیر انجام شده و هم نفس سرکش تحت ریاضت قرار گرفته و از طغیان آن پیشگیرى شده است.


اکثر شارحان نهج‌البلاغه در این‌جا تصریح کرده‌اند که این گفتار حکیمانه شبیه حدیث معروف پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله است که در بسیارى از منابع آمده است؛ آن حضرت فرمود: 

«أفْضَلُ الاَْعْمالُ أحْمَزُها ؛ بهترین اعمال عملى است که سخت‌تر و قوى‌تر و پرمشقت‌تر باشد». 

منتها امام علیه السلام شاخه خاصى از آن حدیث نبوى را بیان کرده.

زیرا مشقت‌بار بودن یک عمل 

گاه به واسطه انجام دادن کارهاى بدنى سنگین است 

و گاه به سبب طول مدت 

و گاه به علّت فراهم نبودن مقدمات 

و نیز گاهى به‌واسطه مخالفت نفس با آن است 

که امام علیه السلام روى همین نکته تکیه فرموده است. 

دلیل آن هم روشن است؛ پاداش‌هاى مادى در عرفِ عقلا همواره متناسب با مقدار زحمتى است که براى کارى کشیده مى‌شود و به همین دلیل کار پرزحمت‌تر پاداش و مزد و اجرت بیشترى دارد.