عاقبت به خیری

در روایت است که هنگامی که پیامبر(ص) به امیرمؤمنان علی(ع) از وضعیت شهادت وی خبر می دهد آن حضرت می پرسد که آیا بر ایمان و حق هستم یا نه؟

این مطلب را بارها پیامبر(ص) درباره شهادت امیرمؤمنان مطرح می کند که یکی از معروف ترین آن ها حدیث مربوط به خطبه شعبانیه است (بشاره المصطفی: رواه الصدوق فی أمالیه: ۴۸/ فضائل الأشهر الثلاثه : ۷۷/ عیون الأخبار ۱:۵۹۲٫)

حضرت علی(ع) با آن که در مقام کشف و شهود نشسته و می فرماید: لو کشف الغطاء لما ازددت یقینا؛ اگر پرده ها همه به کنار رود و همانند روز رستاخیز شود چیزی به یقین من افزوده نمی شود؛ زیرا در مقام مخلصین (به فتح لام) نشسته است که مقام عصمت است، ولی با این همه از عاقبت به خیری می هراسد و خشیت دارد که در آزمونی سخت شکست بخورد.

در سوره یوسف آیه صد و یک , برای یوسف علیه السلام سه مرحله پیش آمد , یک توی چاه افتاد. دو, توی زندان افتاد, سه، رئیس حکومت شد , توی چاه یک دعا دارد , توی زندان یک دعا دارد , وقتی به حکومت رسید هم یک دعائی دارد گفت حالا که رئیس حکومت شدم خدایا! خوش عاقبتی به من بده و خوش عاقبت بمیرم: «رَبِّ قَدْ آتَیْتَنی‏ مِنَ الْمُلْکِ وَ عَلَّمْتَنی‏ مِنْ تَأْویلِ الْأَحادیثِ فاطِرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَنْتَ وَلِیِّی فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ تَوَفَّنی‏مُسْلِماً وَ أَلْحِقْنی‏ بِالصَّالِحینَ» یوسف/101, تَوفَّنی مُسْلِماً یعنی خدایا مسلمان بمیرم خوش عاقبت بمیرم توی زندان یک دعا می‌کند و توی چاه یک دعا می‌کند و وقتی حکومت بدستش می‌آید می‌گوید می‌خواهم سر سالم بمیرم , توفّنی مُسلماً , وفاتم بده در حالی که مسلمان باشم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد