دانشجویی میگفت:
یک روز استاد دانشگاه به هر کدام از دانشجویان کلاس یک بادکنک باد شده و یک سوزن داد و گفت یک دقیقه فرصت دارید بادکنکهای یکدیگر را بترکانید. هرکس بعد از یکدقیقه بادکنکش را سالم تحویل داد برنده است.
مسابقه شروع و بعد از یک دقیقه من و چهار نفر دیگه با بادکنک سالم برنده شدیم.
سپس استاد رو به دانشجویان کرد و گفت: من همین مسابقه را در کلاس دیگری برپا کردم و همه کلاس برنده شدند؛ زیرا هیچکس بادکنک دیگری را نترکاند چرا که قرار بود بعد از یک دقیقه هر کس بادکنکش سالم ماند برنده باشد که اینچنین هم شد.!
ما انسانها در این جامعه رقیب یکدیگر نیستیم و قرار نیست ما برنده باشیم و دیگران بازنده.
قرار نیست خوشبختی خود را با تخریب دیگران تضمین کنیم.
میتوانیم با هم بخوریم...
با هم رانندگی کنیم...
با هم شاد باشیم...
باهم… باهم…
پس چرا بادکنک دیگری را بترکانیم؟
ماجرای تکاندهنده نبش قبر یک شهید و پیکر تازه اش!
یادواره شهدا به همت بسیج دانشجویی دانشگاه ایلام در سالن آمفی تئاتر این مرکز آموزش عالی برگزار شد.
به گزارش سرویس مقاومت جام نیـوز، حجت الاسلام صادقی فرد، راوی سیره شهدای قم در یادواره شهدا که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه ایلام در سالن آمفی تئاتر این مرکز آموزش عالی برگزار شد، گفت: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: زمین را آفریدم و در اختیار انسان ها قرار دادم؛ اما پنج نقطه که شامل بیت الحرام، حریم (مکه)، مقابر الانبیاء، مقابر الاوصیاء، مقابر الاشهدا و مساجد است را برای خود اختیار کرده ام.
وی ادامه داد: خداوند متعال با همسان سازی معانی و واژگانی به ما نشان می دهد که شهدا در رتبه انبیاء و اوصیاء قرار دارند. رسول اکرم (ص) می فرمایند: «هرگاه قدم در قبرستان گذاشتید بگویید: سلام بر شما ای استخوان های پوسیده و گوشت های متلاشی شده؛ اما اگر به قبور شهدا مشرف شدید ندا دهید: سلام بر شما ای کسانی که پاک کننده سنگ هستید». منظور نبی مکرم (ص) از سنگ چیست؟ خداوند در قرآن قلب کفار را به سنگ تشبیه کرده است و وعده داده که با رها کردن صاحبان این قلوب هرگز به آن ها نظاره نخواهد کرد؛ اما به هزار و یک دلیل و روایت، این دل ها در جوار شهدا رام و آرام می شوند.
راوی سیره شهدای قم با تاکید بر این نکته که دفن کردن میت با کفن خونین ولو آغشته شدن به یک قطره، حرام است، تصریح کرد: این چه رازی است که شهید با همان لباس خونین، اجازه تدفین دارد؟ در پایین صحن ایوان طلایی حرم امام رضا(ع) قبرستانی قرار دارد که هرکس از قطعه ۴۲ آن دیدن کرده، حال و هوایش آسمانی شده است. داستان از این قرار است که محمد حسن سماعی یکتا که بازنشسته رژیم پهلوی بود به همراه پسر ۲۲ ساله اش برای مبارزه با دشمن تا بن دندان مسلح به میدان جنگ عازم می شوند، اوایل اسفند ۱۳۶۲ نامه ای از پدر به منزل واصل شد که آن را با اسم «مسافر کربلا، شهید سماعی یکتا» امضا کرده بود.
حجت الاسلام صادقی ادامه داد: این بزرگوار در ۲۱ اسفند در جزیره مجنون به شهادت رسید، ۱۰ روز از دفن پدر گذشته بود که پیکر پسر به منزلی که عاری از پدر بود روانه شد، مادر این خانواده ۱۲ روز بعد از تدفین حمید نامه ای از فرزند شهیدش دریافت کرد که در آخر آن نوشته بود: «مادر جان! یک وصیت کاملا خصوصی و سری دارم که در این نامه نمی نویسم؛ بلکه آن را در تکه ای پارچه به گوشه داخلی یقه ام دوخته ام، استدعا دارم نخست به وصیتنامه ام عمل کنید بعد مرا به خاک بسپارید».
وی تشریح کرد: خانواده سماعی یکتا پس از ۲۳ روز استیصال خدمت امام (ره) رسیدند و موضوع را برای دریافت راه چاره منتقل کردند ایشان نیز با تاکید بر این مطلب که عمل به وصیتنامه مومن واجب است و نامه دوم باید از لباس این شهید جدا شود دستور نبش قبر را صادر کردند، مسئولان آستان قدس و بنیاد شهید از هراس عواقب حین و بعد از نبش قبر مانع این کار شدند.
این راوی سیره شهدا به خاطره ای از تدفین یک میت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: قرار بود جنازه مومنی را در قبر دو طبقه قرار دهیم، کسی جرات کندن خاک و حفر کردن زمین را نداشت، بعد از مدتی توانستیم گورکنی را پیدا کنیم تا طبقه بالایی را باز کند او نیز زمین را تا سنگ لحد قبر زیرین باز کرد که در یک لحظه لحد فروریخت و بوی تعفن به همراه عقرب، مار، مورچه و سایر جانورها به بالا آمد، همه فرار کردند، به قدری بوی مردار منزجر کننده بود که ما مجبور بودیم برای پر کردن گودال از فاصله چند متری و با پرتاب کردن خاک به داخل گور آن را پر کنیم، اگر همه انسان ها بدانند که قرار است پس از مرگ چه بر سر جسمشان آید هرگز دچار تکبر، حسد، بخل و عصیان نخواهند شد.
حجت الاسلام صادقی در ادامه ماجرای شهید سماعی یکتا به صدور مجوز از سوی آستان رضوی و لحاظ کردن شرایط خاص برای نبش قبر اشاره کرد و ادامه داد: قرار بر این شد که یک شب ساعت ۱۲ صحن حرم را از وجود زوار خالی کنند، درب ها را ببندند و دو پمپاژ عظیم گلاب پاشی در دو نقطه حرم قرار دهند، خانواده شهید، مسئولان حرم مطهر و اداره بنیاد شهید و نماینده بیت امام (قدس ره) شاهد این ماجرا بودند، هیچکس راضی به کندن قبر نمی شد تا اینکه یکی از پیر غلامان حرم به نام آقای داوودی مسئولیت این کار را برای رضای خدا و احترام به مقام شامخ شهید قبول کرد.
وی اضافه کرد: پمپاژها روشن شدند، پیرمرد مشغول کندن خاک ها شد، بعد از مدتی از گودال بیرون آمد و فریاد زد: «این دستگاه را خاموش کنید، بوی بهشت می آید؛ شما احساس نمی کنید؟ اینجا بوی بهشت می دهد بگذارید که صحن بوی بهشت بگیرد، به ذات مقدس خدا قسم می خورم که گویا این جوان را صبح امروز دفن کردهاند» مادر شهید را بر بالین پسرش آوردند ایشان گفتند: روز دفن بر پیکر حمید گلاب پاشیده بودم این قطرات از ۲۵ روز پیش تا الان بر روی گونه های پسرم هستند.
این راوی سیره شهدا با بیان اینکه زیر یقه پیراهن شهید هیچ نامه ای دیده نشد، گفت: خانواده شهید بسیار دلواپس بودند تا اینکه چند ماه بعد از تدفین، برخی از دوستان حمید به منزل مادری این شهید رفتند و گفتند: «ما به خاطر داریم که حمید در حال نگارش دو نامه بود و قرار بود که یکی از آن ها را به پیراهنش بدوزد؛ اما در همان لحظه، عراقی ها به ما پاتک زدند و حمید درحالی که نامه را در مشتش گرفته بود، می جنگید ما نمی دانیم این کاغذ بر روی زمین افتاده است یا توسط شهید پنهان شده است»، مقام معظم رهبری در ملاقات سه ساعتی که در منزل این شهید داشتند، فرمودند: «این ها بهانه بود برای اینکه ما بدانیم چه خبر است و قرار است چه اتفاقی بیافتند».
در جهان اطراف، بسیاری از موارد به چشم انسان قابل رویت نیستند اما قدرتشان از انسان بیشتر است. اشعه X، میکروبها، ویروسها، تکسلولیها، الکترونها و همچنین جنها از این جمله اند که نمیتوان وجود آنها را انکار کرد. بر این اساس هم نمی توان به این علت که ما نمیتوانیم جنیان را ببینیم، وجود آنها را رد کنیم.
گفته میشود که بعد زمان و مکان برای جنیان معنا ندارد و آنها میتوانند اعمالی را که از توان انسان خارج است انجام دهند. در واقع، عمدهترین شک و تردیدی که در مشاهده یا وجود جنیان وجود دارد امر پنهان بودن آنها از چشم انسانها است که البته از نظر علمی هم توجیهپذیر است.
متافیزیک به معنی ماوراء الطبیعه شامل بخشهایی از جهان بیکران است که از حوزه درک حواس 5گانه ظاهری ما خارج است. علم متافیزیک منطبق با فطرت انسانها است و بیپایان است. مباحث مهم متافیزیک شامل مبانی، دانش و موجودات متافیزیک است. موجودات متافیزیک شامل فرشتگان، جن و ابعاد فرطبیعی انسان است.
جن چه فرقی با انسان دارد؟
در بسیاری از کشورها و فرهنگها جنگیرها یا احضارکنندگان ارواح وجود دارند که وجود این امر خود به تبع میتواند تائیدی برای وجود جن و جنیان باشد. در کتاب مقدس قرآن مسلمانان آمده است که جنیان از آتش آفریده شدهاند، آفرینش آنها به قبل از آفرینش انسان بازمیگردد و ...
از آنجا که نوع خلقت جنیان با انسانها متفاوت است، مکان و نحوه زندگی و ویژگیهای آنها نیز با انسانها تفاوت بسیاری دارد. به طور کلی، جن نام دستهای از موجودات فراطبیعی است که بسیاری از ادیان الهی نیز به وجود آن اشاره کردهاند و علم نیز در تلاش کشف اطلاعات بیشتر راجعبه آن است.
در مطالعههای علمی گفته شده است که جن از پلاسما تشکیل شده است. بنابر باورهای دینی، جن قبل از انسان آفریده شده است و تفاوتهای چشمگیری با انسان دارد. از طرف دیگر، هرگونه مادهای که دمای بالایی دارد میتواند پلاسما تولید کند.
گفته میشود کلمه جن به معنای «پنهان» است و به موجودی اشاره دارد که دارای حرکات سریع است و قابلیت سفر در زمان و مکان را دارد. جن به اشکال متفاوت درمیآید و قدی کوتاهتر از انسان دارد و قابلیت تولیدمثل دارد. جن از پسماندههای انسان از طریق مزه کردن یا بو کشیدن تغذیه میکند. به طور معمول، جن انسان را میبیند اما انسان نمیتواند آن را ببیند. ریشه این کلمه در زبان فرانسه به معنای «روح» است.
چرا وقتی جن میآید هوا سرد میشود؟
به علت کم بودن تحقیقات علمی انجامگرفته در مورد جن و جنیان، برخی زیستشناسان و محققان احتمال وجود جن و سایر موجودات فراطبیعی را انتزاعی میدانندو آن را مرتبط با متافیزیک در نظر میگیرند. در واقع ، در علم متافیزیک، جن یکی از موجودات مهم است. در بیشتر تحقیقات انجام شده جن را موجودی آفریدهشده از آتش در کالبدی فرض کردهاند که دارای انرژی است.
برخی از تحقیقات انجامشده به این موضوع اشاره کردهاند که هنگام آمدن جن در اطراف تغییر دمایی حس میشود که ممکن است به علت انرژی باشد که این موجودات حامل آن هستند. برخی از محققان این انرژی را انرژی الکترومغناطیسی میدانند که باعث کاهش مادون قرمز و انرژی محیط و به دنبال آن سبب کاهش در دما میشود.
چرا نمیتوانیم جنها را ببینیم؟
بر باور برخی محققان، جنیان در سطوح مختلفی از انرژی وجود دارند و به همین علت ما نمیتوانیم آنها را ببینیم و کشف کنیم. به بیانی دیگر، جنها در دنیایی موازی با ما زندگی میکنند که ما نمیتوانیم به آن نفوذ کنیم.
فاصله اجزای موجود در پلاسما از طریق نیروهای مغناطیسی و الکترونیکی افزایش مییابد و به دنبال آن تراکم آن کاهش مییابد. فاصله بین اجزای پلاسمای بدون برخورد بسیار زیاد است و به همین علت آنچه که پلاسمای بدون برخورد دارد میتواند بهراحتی از اجسام عبور کند. بر این اساس، برخی افراد هنگام دیدن این موجودات مشاهده میکنند که جنها ناپدید میشوند یا از دیوار رد میشوند.
جنها ما را چگونه میبینند؟
پلاسما مفهومی مدرن است که به معنای خاص امروز آن دانشمندان به تازگی موفق به کشف آن شدهاند و در بیشتر موارد معنی آن با آتش بدون دود همپوشانی دارد. گفته شده است که جنها نمیتوانند به طور شفاف انسانها را ببیند و تنها میتوانند انسانها را به شکل تصاویری تار بینند.
همانطور که انسانها در بیشتر موارد قادر به دیدن این موجودات نیستند و در مواردی نادر آنها را میبینند، جنها نیز نمیتوانند انسانها را همواره رویت کنند و زمانی آنها را میبینند که به دنیایشان نفوذ کنند و برخی از آنها میتوانند با انسانها ارتباط برقرار کنند. در واقع، بیشتر جنها احتمالا انسانها را مانند ارواحی در نظر میگیرند که در دنیای موازی آنها زندگی میکنند.
شاید بتوانیم بگوییم همانطور که در دنیای ما جنها دور از تصور هستند، در دنیای آنها نیز ما حکم موجوداتی دور از ذهن را داریم که برای رویت ما باید به دنیایمان نفوذ کنند.
ارتباط دیدن جن و شیزوفرنی
به گفته برخی محققان، برخی از بیماران روانی بهخصوص افرادی که از بیماری شیزوفرنی رنج میبرند از وجود یا مشاهده جنها سخن میگویند و بیشتر توهمات خود را به این موجودات نسبت میدهند. بر این اساس، آنها بر این نکته تاکید دارند که در بسیاری از فرهنگها افراد جنزده نوعی بیمار روانی محسوب میشوند و به جای جنگیر یا احضارکننده روح بهتر است به روانشناس مراجعه کنند.
به گفته آنها، افرادی که از برخی از بیماریهای روانی رنج میبرند موجوداتی را تحت عنوان جن میبینند که فکر میکنند بر آنها نفوذ میکنند و به آنها آسیب میرسانند. در مطالعهای که رابطه بین دیدن جن و بیماری روانی مد نظر بود بر 105 مقاله شامل 47 مورد تحقیق شد.
در این بررسی، 66 درصد از موارد از بیماری و مشکلات روانی رنج میبردند. حدود نیمی از موارد به بیماری شیزوفرنی مبتلا بودند و سایرین نیز درگیر برخی از مشکلات روانی و عصبی بودند. برخی از این محققین بر این باور هستند که تصور این افراد از جن درمان آنها را تحتالشعاع قرار میدهد و سبب میشود حتی پس از تشخیص بیمار، فرد بیمار به پزشک مراجعه نکند.
در منابع مختلف از جمله کتب مقدس و دینی و همچنین در احادیث و کتب علمی از جن یاد شده است. دانشمندان غیرایرانی بیشتر از جن به عنوان ارواح یا روحهای صدادار یاد میکنند. در این میان، برخی افراد و ادیان وجود آن را باور ندارند و مشاهده یا باور آن را نوعی بیماری روانی در نظر میگیرند.
ستارخان در خاطراتش می گوید:
من هیچوقت گریه نکردم،
چون اگر گریه می کردم آذربایجان شکست می خورد
و اگر آذربایجان شکست می خورد ایران شکست می خورد.
اما در زمان مشروطه یک بار گریستم.
و آن زمانی بود که 9 ماه در محاصره بودیم بدون آب و بدون غذا.
از قرارگاه آمدم بیرون، مادری را دیدم با کودکی در بغل، کودک از فرط گرسنگی به سمت بوته علفی رفت و بدلیل ضعف شدید بوته را با خاک ریشه می خورد، با خودم گفتم الان مادر کودک مرا فحش می دهد و می گوید لعنت به ستارخان.
اما مادر، فرزند را در آغوش گرفت و گفت:
"اشکالی ندارد فرزندم، خاک می خوریم، اما خاک نمی دهیم."
آنجا بود که اشک از چشمانم سرازیر شد ...
زنده و جاویدان باد نام کسانی که بخاطر عزت این مملکت و آب و خاک، جانانه ایستادند
پیشونی بندها روبا وسواس زیرو رو میکرد پرسیدم دنبال چه میگردی
گفت سربند یا زهرا گفتم یکیش رو بردار ببند دیگه ،چه فرق داره
گفت نه آخه من مادرندارم....