دختر خانمی میگفت:
فقط دعا کنید پدرم شهید بشه!
خشکم زد
گفتم دختر این چه دعاییه؟
گفت:آخه بابام موجیه!
گفتم خوب انشاالله خوب میشه، چرادعاکنم شهید بشه؟
گفت: آخه هروقت موج میگیردش و حال خودشو نمیفهمه شروع میکنه منو مادر و برادرمو کتک میزنه! ، امامشکل ما این نیست!
گفتم: پس مشکل چیه؟
گفت: بعداینکه حالش خوب میشه ومتوجه میشه چه کاری کرده.شروع میکنه دست و پاهای همهمون را ماچ کردن و معذرت خواهی میکنه.
ما طاقت نداریم شرمندگی پدرمون را ببینیم.
دعاکنید پدرم شهید بشه.....
روایت شده است که حضرت امام محمد باقر علیه السلام به جابر جعفی فرمود که:
ای جابر! آیا همین بس است کسی را که تشیع بر خود می بندد که دعوی محبت ما اهل بیت کند؛ والله! شیعه ی ما نیست مگر کسی که اطاعت خدا نماید و تقوی و پرهیزکاری داشته باشد.
ای جابر! پیش تر شیعیان را نمی شناختند مگر به تواضع و شکستگی و بسیاری ذکر خدا و بسیاری نماز و روزه و تعهد همسایگان نمودن و فقرا و مساکین و قرض داران و یتیمان و راستی در سخن و تلاوت قرآن و زبان بستن از غیر نیکی مردم و امینان خویشان بودن در جمیع امور.
جابر گفت: یا بن رسول الله! من کسی را در این زمان به این صفات نمی شناسم،
حضرت فرمود که: ای جابر! به این خیال ها از راه مرو. همین بس است مگر آدمی را که گوید، من علی علیه السلام را دوست دارم و ولایت او را دارم و حال آنکه آن حضرت بهتر از امیر المومنین علیه السلام است و به اعمال آن حضرت عمل ننماید و پیروی سنت او نکند آن محبت هیچ به کار او نمی آید. پس از خدا بترسید و عمل کنید تا ثواب های الهی را بیابید، به درستی که میان خدا و احدی از خلق، خویشی نیست، و محبوبترین بندگان نزد خدا، کسی است که پرهیزکاری از محارم الهی زیادتر کند و عمل به طاعت الهی، بیشتر نماید که تقرب به خدا نمی توان جست مگر به طاعت او و ما براتی از آتش جهنم از برای شما نداریم و هیچ کس را بر خدا حجتی نیست، هر که مطیع خدا است ولی و دوست ما است و هر که معصیت الهی می کند، او دشمن ما است و به ولایت ما نمی توان رسید مگر به پرهیزکاری و عمل صالح.
الکافی ج2ص 74و75 به نقل از منتهی الامال شیخ عباس قمی رحمة الله علیه، ح2
تقلب درامتحان!
سوال:اگردانش آموز یا دانشجویی در امتحانات با تقلب نمرۀ قبولی کسب کند و به مرحلۀ بالاتر برود و از مزایای آن استفاده کند ، حکم استفاده از این مزایا چیست؟
حضرت آیت الله خامنه ای:
تقلب حرام است ولی اگر تخصص و مهارت لازم را برای کاری که برای آن استخدام شده دارد و مقررات استخدام رعایت شده ، استخدام و دریافت حقوق اشکال ندارد.
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:
مشکل است،شرعاً نمی تواند از این مزایا استفاده کند.(1)
حضرت آیت الله بهجت:
باید جبران کند آن درس را.
حضرت آیت الله تبریزی:
تقلب دروغ عملی است و جایز نیست و اگر کسی این کار را کرد و متصدی کاری شد که خُبرویت نمی خواهد و مانند دیگران کارکرد مانعی ندارد و درصورتی که آن کار خبرویت می خواهد و شخص مذکور خبرویت آن را ندارد ، تصدی آن جایز نیست.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
درصورتیکه در یکی دو مادۀ درسی تقلب کرده باشد هرچند کارخلاف کرده ولی مدرک گرفته شده و ادامه تحصیل و استخدام با آن مدرک اشکال ندارد.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:
تقلب در هر امری جایز نیست.
حضرت آیت الله سیستانی:
استفادۀ او اشکال ندارد گرچه عمل او جایز نیست.
(1) جامع المسائل1/62
مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید،ج3،ص111 و112
سرّ آفرینش و خلقت مگس ؟!
روزى منصور دوانیقى در محضر مبارک امام صادق علیه السّلام بود مگسى بر او نشست، منصور آن را پراند، باز بر وى نشست و منصور براى بار دوّم آن را پراند، مگس براى مرتبه سوّم بر او نشست، وى به امام علیه السّلام عرض کرد: براى چه خداوند متعال مگس را آفریده است؟ حضرت فرمودند: براى این که به واسطهاش ستمگران را خوار و ذلیل کند .
امام صادق علیه السّلام فرمودند :اگر مگس بر روى طعام مردم نمىنشست تمام آنها مبتلا به جذام مىشدند .
حدثنا محمد بن علی ماجیلویه رضی الله عنه عن عمه محمد بن أبی القاسم عن أحمد بن أبی عبد الله البرقی عن أبیه عمن ذکره عن الربیع صاحب المنصور قال قال المنصور یوما لأبی عبد الله (ع) و قد وقع على المنصور ذباب فذبه عنه ثم وقع علیه فذبه عنه ثم وقع علیه فذبه عنه فقال یا أبا عبد الله لأی شیء خلق الله تعالى الذباب قال لیذل به الجبارین . حدثنا الحسین بن أحمد بن إدریس رضی الله عنه قال حدثنا أبی عن محمد بن أبی الصهبان عن ابن أبی عمیر عن هشام بن سالم عن أبی عبد الله (ع) قال لو لا ما یقع من الذباب على طعام الناس ما وجد فیهم إلامجذوما .
علل الشرایع-شیخ صدوق ره-ج2 ، باب دویست و چهل و نهم ، ص 586-584
گل من یک نشانی در بدن داشت ...
* امام حسین علیه السلام اسوه ی حیا *
...لباس تنگ ،لباس ذلّت و خواری است !
... نمی خواهم بعد از شهادتم بدنم برهنه بماند !
قالَ الرّاوى : وَ قالَ الْحُسَیْنُ ع : ایتُونى بِثِوْبٍ لا یُرْغَبُ فیهِأجْعَلُهُ تَحْتَ ثیابى ، لِئَلا أُجَرَّدَ مِنْهُ ،
فَاءتِىَ بِتُبّانٍ، فقال :لا، ذاکَ لِباسُ مَنْ ضُرِبَتْ عَلَیْهِ الذِّلَّةُ. فَاءَخَذَ ثْوبا خَلِقا، فَخَرَقَهُ
وَ جَعَلَهُتُحْتَ ثِیابِهِ، فَلَمّا قُتِلَ علیه السلام جَرَّدُوهُ مِنْهُ علیه السلام
.ثُمَّ اسْتَدعى علیه السلام بِسَراویلَ مِنْ حَبَرَةٍ،
فَفَرَزَها وَ لَبَسَها، وَ اِنَّما فَرَزَهالِئَلا یَسْلُبَها،
فَلَما قُتِلَ سَلَبَها بَحْرُ بْنُ کَعْبٍ - لعنه الله - وَتَرَکَ الْحُسَیْنَ علیه السلام مُجَرَّدا،
فَکانَتْ یَدا بَحْرٍ بَعْدَ ذلِکَ تَیْبَسانِ فِىالصَّیْفِ کَأنَهُما عُودانِ یابِسانِ وَ تَتَرَطّبانِ
فِى الشِّتاءِفَتَنْضَحانِ قَیْحا وَ دَما الى أنْ أهْلَکَهُ اللّهُ تعالى بید المختار.
راوى گوید : حسین علیه السلام (در روزعاشورا پیش از آنکه به میدان برود) فرمود :
جامه ای براى من بیاورید که بی ارزش باشد تا کسی در آن رغبت نکند ، مى خواهم آن جامه را در زیر لباس هایم بپوشم و بدنم برهنه نماند .
جامه ى تنگ و کوچکی به خدمتش آوردند . فرمود :
این جامه را نمى خواهم ، زیرا لباس ذلّت و خواری است .
سپس جامه ی کهنه اى گرفت و آن را پاره نمود و در زیر جامه هاى خود پوشید .
با این حال پس از شهادتش ، آن را از بدن شریفش بیرون آوردند .
سپس جامه ی دیگری که از بافته های یمن بود طلب کرد و آن را نیز پاره نمود و برتن خود پوشید و علت پاره نمودن آن لباس ، این بود که پس از شهادت ،آن را از بدن آن جناب بیرون نیاوردند
ولى پس از کشته شدن آن آن حضرت ،"
بحر ابن کعب"آن جامه را از بدن حضرت بیرون آورد و حسین علیه السّلام را برهنه رها کرد (و از اعجاز آن حضرت این بود که) دستهاى بحر بن کعب در فصل تابستان مانند دو چوب ، خشک مى گردید و در زمستان چنان تر مى بود که خون وچرک از آنها جارى مى شد و به همین درد مبتلا بود تا اینکه خداوند او را به دست مختار هلاک کرد .
سید ابن طاووس (ره) ، لهوف ، بخش دوم (توصیف جنگ و شهادت) ، باب شهادت امام حسین علیه السلام .