فوائد رعد و برق
وقتی دو تکه ابر با بار الکتریکی متفاوت (مثبت و منفی) به هم نزدیک شوند، جرقه بزرگی پدید میآورند که به آن «رعد» گویند و هرگاه تکه ابری به زمین که همیشه بار الکتریکی منفی دارد نزدیک شود، جرقه بزرگی به نام «صاعقه» ایجاد میشود. این رعد و برق فوائدی دارد از جمله:
1. آبیاری زمین:
این برق گاه حرارتی حدود 15 هزار درجه سانتی گراد دارد که هوای متراکم را میسوزاند و باعث کم شدن فشار هوا و بارش ابرها میشود، از این رو پس از جهش برق، رگبارهایی شروع میشود و دانههای درشت باران فرو میریزد.
2. سم پاشی:
بعد از رعد و برق قطرات باران با مقداری اکسیژن اضافی ترکیب میشوند و به آب سنگین ـ آب اکسیژنه (2 O2 H) ـ تبدیل میشوند که موجب کشتن میکربها و آفتهای گیاهان است و هر سالی که رعد و برق کم باشد، آفتهای گیاهی بیشتر میشود.
3. کود رسانی:
بارانی که بر اثر رعد و برق حالت اسید کربنی پیدا میکند به هنگام بارش و ترکیب با زمین یک کود مؤثر گیاهی میسازد که به گفته دانشمندان مقدار این کود به دهها میلیون تن در سال میرسد. قرآن چه زیبا فرمود: «او کسی است که برق را به شما نشان میدهد که هم مایه ترس است، هم امید.» (1)
1. رعد/12؛ ر. ک تفسیر نمونه، ج10، ص149 ـ 151.
. با عفو و بخشش، بیماریها را از خود دور کنید
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
«مَنْ کَثُرَ عَفْوُهُ مُدَّ فی عُمْرِهِ؛ (1)
هر کس عفوش زیاد باشد، عمرش طولانی میشود.»
دکتر «برومن مک اوین» استاد دانشگاه راک فلر نیویورک میگوید:
«حوادث و وقایع تحریک کننده، به بحران و بروز خشم منجر میشود. در چنین مواقعی بدن انسان هورمونهای استرس، مانند کورتیزول و آدرنالین ترشح میکند. کورتیزول مغز را خالی میکند و موجب نقصان سلولها و از دست دادن حافظه میشود. همچنین موجب فشار خون و بالا رفتن قند خون، سفت شدن سرخرگ و در نهایت بیماری قلب میشود. با بخشش و عفو کردن از ترشح این هورمونها جلوگیری میشود که مطالعه روانشناسی روی 71 نفر این مسئله را تأیید کرده است. (2)
1. منتخب میزان الحکمه، ص354، روایت 4328؛ اعلام الدین، ص315.
2. مجلّه خانواده، اول مرداد 83، شماره 282، ص18.
19سوال سخت از حضرت علی (ع): سَلونی قَبلَ اَن تَفقِدونی...
1:یا علی ، به من بگو واجب کدام است ؟ واجب تر کدام است ؟
نزدیک کدام است ؟ نزدیک تر کدام است ؟
عجیب کدام است ؟ عجیب تر کدام است ؟
مشکل کدام است ؟ مشکل تر کدام است ؟
امیرالمومنین در پاسخ فرمود:
واجب ، ترک گناه است و واجب تر از آن توبهی از گناه است.
نزدیک ، قیامت است و نزدیک تر از آن مرگ است.
عجیب ، بیوفایی دنیاست و عجیب تر از آن دل بستن به این دنیای بیوفاست.
مشکل ، سرازیر قبر شدن است و مشکل تر از آن با دست خالی سرازیر قبر شدن است .
این سائل جواب سوال خود را گرفت و نشست
2:یا علی ، به من بگو من از کجا بفهمم خدا عبادت های مرا قبول کرد ؟
از کجا بفهمم خدا گناهان مرا آمرزیده است ؟
از کجا بفهمم خدا عبادت های مرا قبول نکرد و مردود اعلام شد ؟
از کجا بفهمم خدا گناهان مرا نیامرزید و در نامه ی عمل من ثبت شد ؟
امیرالمومنین فرمود:
اگر یک عبادتی انجام داده اید و بعد از آن عبادت ، خدا به شما توفیق داد عبادت دوم را انجام بدهید ، آن عبادت دوم دلیل بر آن است که خدا عبادت اول را از شما قبول کرد . چون عبادت اول تان را قبول کرد لذا به شما توفیق ورود به عبادت دوم را عنایت کرد.
اگر شما یک گناه و معصیتی مرتکب شدید ، منتهی بعد از آن گناه خدا به شما توفیق داد یک طاعت و عبادتی انجام داده اید ، این عبادت بعد از معصیت دلیل بر این است که خدا معصیت شما را آمرزیده است و مورد بخشش قرار داد لذا به شما توفیق داد که
مرتکب طاعت و عبادتی بشوید.
اگر اول یک طاعت و عبادتی انجام دادید ، بعد از آن عبادت مرتکب گناه و معصیتی شدید ، آن گناه ِ بعد از عبادت دلیل بر این است که خدا عبادت شما را قبول نکرد و مردود اعلام شد لذا مرتکب گناه شدید ، چون اگر عبادت ، عبادتِ مقبول بود می بایست شما را از گناه بازدارد . همین که بعد از عبادت معصیت کردید ، این معصیت دلیل بر این است که آن عبادت مقبول نبود.
اگر یک گناهی انجام دادید و بعد از آن مرتکب گناه دوم شدید ، آن گناه دوم دلیل بر آن است که خدا گناه اول تان را نیامرزید ، لذا مرتکب گناه دوم شدید. اگر مرتکب گناه سوم بشوید ، گناه سوم دلیل بر این است که خدا گناه دوم را بر شما نبخشید.
این سومین سائل هم جواب سوال خود را گرفت و نشست .
3:یا علی ، به من بگو از اینجا که من ایستاده ام تا عرش خدا چقدر فاصله است ؟
امیرالمومنین فرمود : اولا فاصله فرش تا عرش ، یک فاصلهی مکانی نیست که من به تو بگویم از اینجا تا عرش چقدر فاصله است ؟! اما اگر یک مومنی خالصانه بگوید لا اله الا الله و این کلمه توحید را بر زبان خود جاری سازد ، او فاصله فرش تا عرش را پیموده است ، فرش و عرش را به یکدیگر دوخته است .
و بعد در ادامه فرمود : اگر می خواهی عرش پروردگار رحمان را جستجو کنی ، بدان قلب یک انسان مومن عرش پروردگار رحمان است.
4:یا علی ، بچهای به دنیا آمد ، این بچه یک تن دارد با دو سر . آیا با داشتن این دو سر ، او یک نفر محسوب می شود و از پدر یکسهم ارث میبرد یا دو نفر به حساب می آید و از پدر دو سهم ارث می برد ؟
امیرالمومنین فرمود : این دو سر را بخوابانید ، وقتی هر دو سر به خواب رفتند آنگاه آهسته ، سر اول را از خواب بیدار کنید . اگر همزمان با بیدار شدن سر اول ، سر دوم هم از خواب برخاست ، معلوم میشود او یک نفر به حساب میآید و از پدر یک سهم ارث میبرد . اما اگر با بیدار نمودن سر اول ، دیدید که سر دوم همچنان در خواب است ، معلوم میشود او دو نفر محسوب میشود و ازپدر دو سهم ارث میبرد .
5:یا علی ، دو مادر بر سر دو بچه با هم به دعوا افتادند . این دو بچه یکی پسر است و دیگری دختر . مادر اولی میگوید پسر مال من است ، دختر مال تو . مادر دوم میگوید نخیر ، پسر مال من است ، دختر مال تو . چگونه به دعوای این دو مادر خاتمه بدهیم ؟
امیرالمومنین فرمود : دو ظرف بردارید ، از شیر این دو مادر بدوشید ، شیر دوشیده شده را وزن کنید ، آن شیری که وزنش سنگین تراست ، پسر مال اوست و آن شیری که وزنش سبک تر است ، دختر مال اوست .
6:یا علی ، خدا در کتاب زبور داوود پیامبر وحی فرستاد که من چهار چیز را در چهار جا مخفی نمودم . به من بگو آن چهار چیز کدامند ؟
امیرالمومنین فرمود:
1- خدا اولیای خود را در میان شما بندگان پنهان نمود پس هیچ بنده ای از بندگان خدا را کوچک مشمارید و او را مورد تحقیر قرار مدهید شاید او ولی ای از اولیای خدا باشد و شما ندانید.
2- خدا رضا و خشنودی خود را در طاعت و عبادت شما بندگان پنهان کرد پس هیچ عبادتی را کوچک مشمارید و از آن صرف نظر نکنید شاید رضای خدا در همان عبادت کوچک شما نهفته باشد و شما ندانید.
3 . خدا خشم و غضب خود را در گناه و معصیت شما بندگان پنهان نمود ، پس هیچ معصیتی را کوچک مشمارید و آن را مرتکب نشوید شاید خشم خدا در همان معصیت کوچک شما نهفته باشد و شما ندانید .
4 . خدا اجابت خود را در دعاهای شما بندگان پنهان کرد پس هیچ دعایی را کوچک مشمارید و از آن صرف نظر نکنید شاید اجابت خدا در همان دعای کوچک شما نهفته باشد و شما ندانید .
7:یا علی ، به من بگو الان جبرئیل امین در کجاست ؟
امیرالمومنین یک نگاه به آسمان کرد و یک نگاه به سمت راست و نگاه به سمت چپ و نگاه به پشت سر.فرمود : تمام آفرینش را نگریستم ، جبرئیل را ندیدم . جبرئیل باید خودت باشی . ناگهان جمعیت دیدند این سوال کننده از وسط جمعیت خارج شد . فهمیدند او خود جبرئیل امین بود .
8:سائل هشتم از گوشهی دیگر مسجد کوفه برخاست. پرسید :
یا علی ، اگر سگی با گوسفندی مقاربت کردند ، بچه ای متولد شد ، این بچه حکم سگ را دارد یا حکم گوسفند را ؟ فرمود : بروید ببینید این بچه علف می خورد یا استخوان می چرد ؟ اگر علف می خورد ، گوسفند است و اگر استخوان می چرد ، سگ است.
سائل بلند شد و گفت : یا علی ، گاهی می بینیم علف میخورد ، گاهی استخوان می چرد .
فرمود : بروید ببینید آیا مانند گوسفند مینشیند یا مانند سگ ؟
سائل بلند شد و گفت : یا علی ، گاهی مانند گوسفند مینشیند و گاهی مانند سگ . فرمود : بروید ببینید آیا مانند گوسفند آب مینوشد یا مانند سگ آب می خورد ؟
سائل باز هم گفت : گاهی مانند گوسفند آب مینوشد و گاهی هم مانند سگ آب می خورد .
فرمود : بروید ببینید آیا مانند گوسفند بول میکند یا مانند سگ ؟
سائل باز هم بلند شد و گفت : یا علی ، گاهی مانند گوسفند بول میکند و گاهی مانند سگ .
فرمود : بروید ببینید آیا در اول و وسط گله راه می رود یا آخر گله ؟ اگر اول و وسط گله راه می رود گوسفند است ، اگر آخر گله راه می رود سگ است.
سائل باز هم بلند شد و گفت : یا علی ، گاهی اول ، گاهی وسط ، گاهی هم آخر گله راه می رود .
فرمود : پس او را بکشید ، اگر شکمبه دارد ، گوسفند است و اگر شکمبه ندارد ، سگ است .
این سائل هم جواب سوال خود را گرفت و نشست.
9:از مولا پرسیدند : چه کنیم تا مشکلات زندگی در نظر ما کوچک آید ؟
امیرالمومنین پنج نکته را در ارتباط با این سوال بیان فرمودند:
1-. هرگاه یک مصیبت و مشکلی در زندگی شما پدید آمد ، شما مشکل بزرگتر از آن را در ذهن خودتان مجسم کنید و به خود بگویید اگر به جای این مشکل وارده ، آن مشکل بزرگتر بر سر من فرود می آمد ، چه میشد؟ اگر مشکل بزرگتر را در ذهن مجسم کنید ، تحمل این مشکلی که بر سر شما وارد شد ، بر شما آسان خواهد شد.
2. رنج یک مصیبت را بر گذر زمان پخش کنید ، تقسیم و توزیع کنید .
3. . باور کنید که رنج و غم و مشکل زندگی پایان پذیر است . هیچ غم و غصه ای برای همیشه در زندگی شما باقی نمیماند . هر
مشکلی یک مدت زمانی دارد . تا یک مدتی در زندگی شما می ماند ، ماموریت خود را به انجام می رساند ، به اهداف خودش
دست پیدا میکند و بعد زندگی شما را ترک خواهد گفت . مشکلات پایان پذیر است .
4 . آنچه بود و رفت ، مثل آن که نبود .
5 . آنچه به دست نیامد ، مثل آن که بود و رفت .
10:سائل دهم از گوشهی دیگر مسجد کوفه بلند شد و پرسید :
یا علی ، غذای روح انسان کدام است ؟
امیرالمومنین فرمود : سه چیز است ؛
1 . ذکری که از زبان تان عبور نماید و به قلب شما راه پیدا کند.
2 . توبه ای که نصوح باشد یعنی انسان دیگر به آن گناه بازگشت ننماید.
3 . موعظه ای که بر جان بنشیند و قلب آدم را زیر و رو کند .
11:یا علی ، به من بگو خداوند چند قوه در وجود انسان قرار داد ؟ قوای وجودی انسان کدامند ؟
امیرالمومنین فرمود : چهار قوه ؛
1. قوهی عاقله ، که بزرگترین سرمایه ای ست که خدا در اختیار بشر قرار داد.
2 . قوهی حافظه ، که سبب میشود آنچه را فرا میگیرید ، در ذهن و دلتان حفظ شود . اگر خدا این قوهی حافظه را به شما نمیداد
شما اسم تان را فراموش میکردید ، آدرس خانه تان از یادتان می رفت و راه را گم میکردید .
3 . قوهی عاطفه ، خدا این سرمایه را به ما داده که به کمک این سرمایه آنچه را برای خود می خواهیم ، برای دیگران هم بخواهیم و
آنچه را برای خود نمی پسندیم ، برای دیگران هم نپسندیم و به دیگران مهر بورزیم.
4 . قوهی وجدان ، امکان ندارد انسان فرمان وجدان را زیر پا بگذارد مگر اینکه گرفتار تلخی عذاب وجدان خواهد شد .
این سوال کننده یازدهم هم جواب سوال خود را گرفت و نشست .
12:سائل دوازدهم پرسید:
کدام جاندار بود که از شکم جاندار دیگر بیرون آمد در حالی که بین آنها نسبت و نسبی نبود ؟
امیرالمومنین فرمود : حضرت یونس پیامبر که از شکم ماهی بیرون آمد ، در حالی که هیچ نسبتی بین او و ماهی وجود نداشت .
13:سائل سیزدهم برخاست و پرسید :
یا علی ، من سه سوال از محضر شما دارم ؛
1 . کدام کوه بود که یک بار از جای خود کوچ نمود ؟
2 . کدام درخت بود که صد سال راه سایهی آن طول دارد ؟
3 . کدام درخت است که بدون آبیاری روییده شد ؟
امیرالمومنین فرمود:
1 . اما آن کوهی که یک بار از جای خود کوچ نمود ، کوه طور است که قرآن کریم می فرماید:
وَإِذ نَتَقْنَا الْجَبَلَ ... (سوره مبارکه اعراف ، آیه شریفه 171)
2 . اما آن درختی که صد سال راه سایه او طول دارد ، درخت طوبی در بهشت است که در تمام قصرهای بهشت شاخه ای از آن آویزان است ، همانطوری که قرص آفتاب در تمامی خانه ها ، شعاع او می تابد.
3 . اما آن درختی که بدون آبیاری روییده شد ، درختی بود که برای یونس پیامبر رویانده شد که قرآن کریم می فرماید:
وَأَنبَتْنَا عَلَیْهِ شَجَرَةً مِّن یَقْطِینٍ (سوره مبارکه صافات، آیه شریفه 146)
14:سائل چهاردهم برخاست و از امیرالمومنین پرسید:
یا علی ، ما در زندگی چگونه به جنگ با سختی ها برویم ؟
امیرالمومنین فرمود:
به مشکلات زندگی تان زمان بدهید تا با گذشت زمان ، مشکل برطرف شود.
شرایط بدتر را در نظر بگیرید تا تحمل آن شرایط موجود بر شما آسان شود.
دیگران را شاد کنید ، غم را از دل دیگران بربایید تا خداوند نیز غم را از دل شما برباید و مشکل شما را حل کند.
محرم رازی داشته باشید و مشکلات تان را با او در میان بگذارید تا تسکین پیدا کنید.
به نقطه های مثبت و زیبای زندگی خود بیاندیشید .
15:سائل پانزدهم برخاست و پرسید:
یا علی ، آن پدیده چه بود که زنده اش ، می آشامید و مرده اش هم می خورد ؟
امیرالمومنین فرمود : عصای موسی ؛
موقعی که شاخه ای بر روی درخت بود ، می آشامید و موقعی که عصا شد ، سحر ساحران را بلعید و خورد .
این سوال کننده هم جواب سوال خود را گرفت و نشست .
16:سائل بعدی از گوشهی دیگر مسجد کوفه برخاست و پرسید:
یا علی ، اول درختی که روی زمین روییده ، کدام درخت بود ؟
اول چشمه ای که روی زمین جاری شد ، کدام چشمه بود ؟
اول سنگی که بر روی زمین قرار گرفت ، کدام سنگ بود ؟
امیرالمومنین فرمود:
اول درخت ، خرما بود که حضرت آدم آن را با خود از بهشت به زمین آورد و آن را کاشت و تمام خرماهای عالم از آن اول درخت عالم پدید آمد.
اما اول چشمه ای که بر روی زمین جاری شد ، آب حیات بود که هرکس آن را بیاشامد ، زنده خواهد ماند ، چنانکه خضر پیامبر آن را نوشید و زنده باقی ماند.
و اول سنگی که بر روی زمین قرار گرفت ، سنگ حجرالاسود بود که حضرت آدم آن را از بهشت به دنیا آورد و بر آن زاویهی خانهی کعبه نصب کرد ، ابتدا از برف سفیدتر بود ، بعد در اثر حسرت دست زدن کفار و مشرکین به آن ، سیاه شد . (لذا به آن می گویند حجرالاسود ، سنگ سیاه)
17:سائل هفدهم از گوشهی دیگر مسجد کوفه برخاست و پرسید :
یا علی ، زهد را در یک جمله برای من تعریف کن .
امیرالمومنین فرمود : خدا در یک جملهی قرآن زهد را به زیبایی تعریف فرمود :
لِکَیْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَکُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ (سوره مبارکه حدید ، آیه شریفه 23)
زاهد کسی ست که آنچه از خوشی های زندگی نصیب او می شود ، خود را نبازد و آنچه از ناخوشی ها نصیب او می شود ، به ناله و زاری نیفتد .
18:سائل بعدی برخاست و پرسید:
یا علی ، کدام عبادت است که هم انجام دادن آن عقوبت دارد و هم ترک آن ؟
امیرالمومنین فرمود : نماز خواندن انسان مست ، انجام این نماز عقوبت دارد چون در حالت مستی نماز گزاشت ، ترک آن هم عقوبت دارد چون نماز را ترک نموده است .
19:سائل نوزدهم از گوشهی دیگر مسجد کوفه برخاست و پرسید :
یا علی ، تفاوت انسان با سایر موجودات در چیست ؟
امیرالمومنین فرمود : انسان تنها موجودیست که در زمین زندگی میکند ولی موجودی آسمانیست . ( ماهیتی آسمانی دارد).
استاد محمدکاظم نیکنام، خاطره شنیده نشدهای از شیخ رجبعلی نکوگویان معروف به شیخ رجبعلی خیاط نقل میکند که نشان میدهد این عارف زاهد تا چه اندازه نسبت به وفای عهد دقت و ملاحظه داشته است.
«روزی فرزند حاج شیخ رجبعلی را در خیابان دیدم و از او خواستم تا خاطرهای از پدرش برایم بگوید که در کتابهای «کیمیای محبت»، «تندیس اخلاص» * و منابع دیگر نباشد.
فرزند شیخ رجبعلی خیاط، ماجرایی را تعریف کرد که نشاندهنده حساسیت آن مرد بزرگ نسبت به قول و وعده یک مسلمان است. او گفت: روزی مردی سفارش دوخت پیراهنی را به پدرم داد. وقتی از او خواست که زمان آماده شدن پیراهن را به او بگوید، پدرم گفت: سهشنبه برای پرو و پنجشنبه برای گرفتن پیراهن بیایید. روز سهشنبه که آن مرد آمد، پدرم لباس را بر تن او پوشانید و اشکالاتش را برطرف کرد، اما هنگامی که او روز پنجشنبه برای تحویل لباس آمد، پدرم عذرخواهی کرد و گفت: کار غیرمنتظرهای برایم پیش آمد و نتوانستم پیراهن شما را در موعد مقرر، بدوزم. بنابراین از شما میخواهم که روز یکشنبه بیایید و لباس را تحویل بگیرید.
آن مرد، به جای آنکه از این حرف پدرم دلخور شود، خیلی خوشحال شد و گفت: دادن پیراهن، بهانهای برای دیدار با شما بود. اگر این دیدار باز هم تکرار شود، من خوشحالترم.
روز یکشنبه فرا رسید و آن مرد برای گرفتن پیراهنش مراجعه کرد. لباس، آماده بود. پدرم آن را به صاحبش تحویل داد و بار دیگر از او به خاطر خلف وعده عذرخواهی کرد. آن مرد، باز هم به شیخ رجبعلی گفت که به خاطر تکرار دیدار با پدرم، خوشحال است و حتی سجده شکر به جای آورده است. بعد، مبلغ ۳۰ تومان بابت اجرت دوخت پیراهن به پدرم داد. شیخ رجبعلی، پول را نگرفت و گفت: «من هیچ دخل و تصرفی در این اجرت ندارم؛ چون به وعده خود عمل نکرده و پیراهن شما را در وقت مقرر تحویل ندادهام.»
مرد، بسیار اصرار کرد، اما پدرم آن مبلغ را نپذیرفت. وقتی پافشاری او را دید، گفت: در همسایگی ما، خانوادهای هستند که پدرشان در یک سانحه کشته شده است. اگر مایل هستی، این پول را به آنها برسان.»
فرادید| این ماه در کشورهای خارجی "نوامبر بدون اصلاح" نامگذاری شده و هدف از آن جلب توجه مردم به سرطانهایی است که مردان به آن مبتلا میشوند.
به گزارش فرادید به نقل از هافینگتونپست، بنا به آنچه که در وبسایت این کمپین آمده، هدف از این کمپین "افزایش آگاهی از طریق گرامیداشت موهایمان است. موهایی که بسیاری از مبتلایان به سرطان آن را از دست میدهند."
اما جدای از این موضوع، داشتن ریش فوایدی برای مردان دارد که بد نیست بدانید.
ریش میتواند روند افزایش سن را کُند کند
ریش شما میتواند 90 تا 95 درصد از اشعۀ فرابنفش را دفع کند و به این ترتیب مانع از ایجاد چین و چروک صورت و همچنین سرطان پوست شود.
ریش گذاشتن یعنی از شر موهای زیرپوستی خلاص شدن
آن موهای ریز، مزاحم و دردناکی که گهگاه زیرپوست صورت رشد میکنند، یارای مقابله با ریش را ندارند. همچنین دیگر خبری از قرمزی و التهاب پوست که معمولاً بعد از تراشیدن ریش اتفاق میافتد نیز نخواهد بود.
مردان ریشدار مردانهتر به نظر میرسند
اگر دوست دارید ظاهری مردانه داشته باشید، ریش داشتن به شما کمک زیادی میکند. طبق تحقیقی که در مجلۀ تکامل و رفتار بشر به چاپ رسید، هم زنان و هم مردان موی صورت مردان را به مردانگی بیشتر تعبیر میکنند. اما طول ایدهآل ریش چقدر است؟ در این تحقیق گفته شده است که ریشی که ده روز رشد کرده، حداکثر جذابیت را دارد.
ریش اوقات فراغت بیشتری را رقم میزند
مردان بیریش به طور متوسط 3350 ساعت از عمرشان را صرف اصلاح صورت خود میکنند. اما مردانی که ریش دارند، تقریباً به همان میزان وقت در اختیار دارند که به کارهای مورد علاقۀشان مثل کتاب خواندن، ورزش کردن و کمک به همنوع اختصاص دهند.
ریش میتواند علائم آسم و آلرژی را کاهش دهد
موی صورت میتواند بخشی از غبار و گردهها را پیش از اینکه وارد سیستم تنفس شما شوند، به دام بیاندازد. این امر مانع از ورود آلایندههایی که بالقوه امکان ایجاد بیماری و عفونت را دارند به بدنتان میشود.
ریش شما را گرم نگاه میدارد
دقیقاً مثل موی سر، ریش نیز صورت را از عوامل بیرونی محفوظ نگاه میدارد. یک مرد کانادایی به نام پیت هیکی زمانی این فرضیه را تست کرد و در زمستان تنها ریش نیمی از صورت خود را تراشید. او شهادت میدهد که بخش ریشدار صورتش زمستان بسیار گرم و نرمتری را تجربه کرده است.
ریش پوستتان را مرطوب نگاه میدارد
مردانی که صورتشان را میتراشند باید برای جلوگیری از خشک شدن پوستشان بعد از اصلاح، از افتِرشِیو استفاده کنند. اما ریش به صورت طبیعی پوست را مرطوب کرده و روغنهای طبیعی که پوست تولید میکند را حفظ میکند. ریش به مثابه مانعی در برابر نیروهایی همچون باد و حوله عمل میکند و روغنهای اطراف چانه و لپها را حفظ میکند.