شرایط روزه صحیح

شرایط روزه صحیح                                                                                                                                             

مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی راجع به شرایط روزه صحیح چنین گفته است:


در روایات آمده است: 'غیبت، دروغ، نگاه -حرام- پی‏درپی، دشنام دادن و ظلم - کم باشد یا زیاد - باعث باطل شدن روزه می‏شود و روزه، فقط خودداری از خوردنی و آشامیدنی نیست، هنگام روزه گوش، چشم، زبان و ... باید روزه بگیرند. دست و پایت را نگهدار و بسیار سکوت کن مگر از خیر. ...و وقار روزه را داشته باش و وقتی روزه‏ای با زمانی که روزه نیستی باید با هم فرق داشته باشند.'

رسول خدا (ص)‌ فرمودند: 'آسان‏ترین چیزی که خداوند در روزه بر روزه‏دار واجب نموده، خودداری از خوردنی و آشامیدنی است.' فقها به صحت روزه بعضی از آنها فتوا داده‏اند. جمع بین روایات بالا با روایتی که از رسول اکرم (ص) وارد شده و سخن فقها در این است که بگوییم، منظور از صحت در احادیث فوق این است که 'چنین روزه‏ای مورد قبول خداوند است' و منظور از صحت در کلام فقها این است که 'چنین روزه‏ای قضای آن را ساقط می‏کند.'

خلاصه اینکه روزه صحیح و کاملی که خدا برای کامل کردن روزه‏دار مقرر فرموده، قطعا شامل خودداری اعضای بدن از گناه می‏باشد و روزه کامل تر این است که علاوه بر آن، قلب را از یاد غیر خدا باز داشته و از هر چه غیر اوست روزه بگیرد. هنگامی که انسان ماهیت روزه، درجات و فلسفه تشریع آن را فهمید، ناچار باید از هر گناه و حرامی، به خاطر قبول روزه‏اش خودداری کند.

و الا مسوول بوده و به خاطر اینکه اعضای بدنش روزه نگرفته‏اند، مجازات می‏شود و ساقط شدن قضای روزه به این معنا نیست که انسان را در روز قیامت از مجازات نجات دهد.

'ترجمه‏المراقبات ص 210'                                                                                                                                                                                                       

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد